7. Avsaknaden av trafikregler i Carmageddon
90-talsklassikern Carmageddon var i grund och botten uppbyggt som ett traditionellt racingspel, med ett för tiden ovanligt blodigt innehåll. Runt om i den stad där Carmageddon utspelade sig gick nämligen oskyldiga fotgängare runt och spelaren var fri att när som helst köra över dem utan några större påföljder.Missa inte: De tio värsta spelbuggarna (som vi fullkomligt älskar)
En del uppdrag gick till och med ut på att ha ihjäl så många civila som möjligt. Det här ledde till att utvecklaren Stainless Games var tvungen att snabbt ta fram en alternativ version (med zombier och grönt blod istället för människor) för att det skulle kunna säljas i Tyskland och Storbritannien. I flera länder portförbjöds Carmageddon helt.
6. Sexscenerna i Mass Effect 2
SF-äventyret Mass Effect 2 har inte gjort sig känt för att bjuda på kontroversiellt innehåll, men det har inte hindrat titeln från att hamna under granskningsluppen.
Problemet med resonemanget var bara att det krävdes timmar av relationsbyggande innan spelare ens kunde få chansen att se lite naken alien-hud. Och när det väl hände var akten över på knappa minuten. När Cooper Lawrence själv hade sett scenerna tog hon tillbaka sin kritik.
5. Vampyrerna i Night Trap
I början av 1990-talet var full motion video-spel hetare än något annat, trots att spelen som använde tekniken aldrig var särskilt välgjorda. Sega Mega CD-titeln Night Trap hade säkerligen varit bortglömd för länge sedan om det inte vore för att den letade sig ända in till den amerikanska kongressen. Väl där beskylldes titeln för att uppmuntra till att tillfångata och mörda kvinnor, vilket fick flertalet stora amerikanska dagstidningar att gå igång på historien.Missa inte: M3 testkör kommande Project Cars – så bra är det
Vad kongressen glömde att ta upp var att Night Trap byggde på att blodtörstiga vampyrer höll på att bryta sig in i ett hus där en grupp unga kvinnor befann sig. Spelarens roll? Att försöka stoppa vampyrerna.
4. Fatalities i Mortal Kombat
När Midway skulle försöka rida på den fightingvåg Street Fighter II hade skapat gjorde man som de flesta amerikanska utvecklare på den tiden: kopierade konceptet rakt av men lade till mer blod och våld.Mest uppståndelse skapade inslaget där segraren kunde avrätta sin motståndare genom att bland annat ta tag i dennes huvud och slita loss det så att hela ryggraden åkte med av bara farten.
Förutom otaliga rubriker bidrog våldsamheterna till att den amerikanska kongressen snickrade ihop ESRB, den åldersmärkning som än i dag gäller för spel som släpps i USA.
3. No Russian i Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty-serien har på senare tid utvecklats till spelvärldens stora kassako och kan ärligt talat inte påstås vara särskilt vågad längre. Annat var det förr, och då särskilt det frivilliga uppdraget No Russian i Modern Warfare 2. Under det slog spelaren följe med en terroristgrupp och gavs den något kontroversiella möjligheten att skjuta ihjäl oskyldiga civila på en flygplats.Missa inte: 7 pinsamma spelöversättningar vi helst vill glömma
Föga förvånande fick uppdraget en hel del följder. I både den japanska och den tyska versionen av titeln möttes spelaren av en game over-skärm om spelaren avrättade några civila och i Ryssland ströks delen helt från pc-versionen.
I Storbritannien ledde uppdraget till diskussioner ända upp på politisk nivå, vilket gjorde att Modern Warfare 2 blev det första spelet i serien att få en 18-årsgräns.
2. Avrättningarna i Manhunt 2
I Rockstar-utvecklade Manhunt 2 fick spelare chansen att utföra de mest makabra avrättningar – att strypa fängelsevakter med taggtråd eller skjuta ihjäl dem med signalpistol tillhörde de mest humana. Kort efter att spelet utannonserades ville både Storbritannien och Irland helt förbjuda titeln.Uppståndelsen tvingade Rockstar tillbaka till ritbordet för att göra om en hel del scener. När den nya versionen släpptes fick titeln M for mature-märkning i USA, medan Storbritannien fortfarande var tveksamma till att över huvud taget åldersmärka spelet. Till slut släpptes Manhunt 2 även där, över ett år efter lanseringen i USA.
1. Hot Coffee i Grand Theft Auto: San Andreas
Ända sedan det allra första Grand Theft Auto släpptes i slutet av nittiotalet har Rockstar mer eller mindre blivit synonyma med uppseendeväckande spelinslag. Ofta har utvecklaren viftat bort kritiken men det har funnits sammanhang där man också fått lagens långa arm efter sig.Hot Coffee, ett uppdrag där huvudkaraktären CJ har sex med sin flickvän, var från början tänkt som en modd till Grand Theft Auto: San Andreas men när inslaget hittades i den versionen som redan fanns i butik bröt helvetet lös. Rockstar drog på sig flera stämningar från kunder som köpt spelet i god tro att det inte inkluderade några sexuella inslag.
Utgivaren Take 2 gick till slut med på att betala saftiga miljonböter för att ha lämnat felaktiga uppgifter om innehållet.