Det hör onekligen inte till vanligheterna att vi testar bilar. Dels för att fossila drivmedel känns stenålder, och dels för att det krävs mer än en uppdaterad växellåda eller vassare motor för att det ska vara av intresse för prylentusiaster. Och det är här Renault Twizy kommer in i bilden. Kaxig design möter ny cool teknik till ett konkurrenskraftigt pris.
Sticker ut ur mängden
Hajpade Twizy är en ytterst besynnerlig skapelse som designmässigt inte lämnar någon likgiltig. Visst, nyhetens behag spelar in, men det går inte att åka ljudlöst förbi en folkmassa utan att få en massa kommentarer, leenden och personer som vill komma fram för att ställa frågor. Är det anonymitet du åtrår, då är Twizy helt fel bil för dig.
Förarplatsen är minst sagt spartansk. Förutom ratten och spaken för blinkers och lysreglage kan du välja mellan tre växellägen: drive, reverse och neutral. Enklare kan det inte bli. Displayen visar hastighet och hur mycket kraft batteriet har, och hur långt du kan åka innan laddning.
Eldriven fyrhjulig motorcykel
Twizy finns i två olika varianter – en som har maxfart 45 km/tim och körs som EU-moped klass 2 och den som vi har testat, som klarar 80 km/tim – och är egentligen en eldriven fyrhjulig motorcykel med kaross. Det innebär bältestvång men ingen hjälm, och förarplatsen har fyrpunktsbälte medan passagerarplatsen har vanligt trepunktsbälte.
Att köra Twizy är utan överdrift hur kul som helst. Tror du oss inte så måste du bara boka en provkörning hos närmaste återförsäljare, vi lovar att du blir frälst. I och med att styr- och bromsservo saknas och att hjulen är placerade längst ut i hörnorna blir körkänslan maxad, inte helt olik gokartkörning. Batteriet är placerat långt ner vilket ger en låg tyngdpunkt, och den hårda fjädringen ger grym väghållning. På bekostnad av komforten, givetvis. Minsta gupp ger känningar i sätesmuskeln, speciellt för den bakomsittande.
Lämnar övriga fordon bakom sig
Elmotorn i sig levererar inte prestanda så att man baxnar, men kraften är omedelbar och vid rödljusen är det svårt att hålla sig från att gasa på för fullt och lämna övriga fordon bakom sig. Runt tio mils räckvidd utlovas per laddning, men i praktiken blir det omkring åtta. Det går att köra ekonomiskt om du planerar körningen effektivt då batteriet laddas vid rullning och inbromsning.
Men det är ju så mycket roligare att busköra med den här lilla krabaten. Den toppar knappt 80 km/tim och går alltså att köra på större vägar, men det är i stadsmiljö som Twizy gör sig rättvisa. Och det är inte tillåtet att ta med sig Twizy ut på motorvägen.
Låna el
Att ladda bilen från tom till full tar cirka 3,5 timmar och kostar omkring tio kronor med dagens elpriser. Ett vanligt eluttag fungerar alldeles utmärkt, så har du ett garage eller en parkeringsplats med sådant är det inga problem. Värre är det för lägenhetsinnehavare som bara har tillgång till gatuparkering. Då blir det till att gå med mössan i handen till olika näringsidkare och be om hjälp.
Vi hade turen att få ”låna” el av en restaurangägare i området. Laddningsstationer finns det tyvärr ont om i Sverige än så länge, och de få som finns är ofta belagda med parkeringsavgift, och då blir det ingen ekonomi i det hela. Att Renaults nya elbil inte har några låsbara sidodörrar gör den tyvärr också till objekt för bus och annat otrevligt. Du bör helt enkelt tänka över var du parkerar om du vill ha din bil ifred.
Twizy i 80 km/tim-version kostar från 69 000 kronor i basutförande, men kan givetvis extra-utrustas efter tycke och smak. Det låga priset på bilen beror på att batteriet leasas separat, och ligger som en fast månadskostnad beroende på kontraktslängd och årlig körsträcka, från 559 kronor till maximalt 939 kronor.
Renault har lyckats med konststycket att konstruera en billig och miljövänlig busbil som initialt även väcker stor uppmärksamhet och nyfikenhet. Perfekt för kortdistanspendlaren som har tillgång till ett eluttag och för företagaren som vill synas och samtidigt slå ett slag för miljön. Den coola designen och de underbara köregenskaperna förtjänar att premieras med en försäljningssuccé, och vi hoppas att fler tillverkare följer exemplet.
Möt laståsnan Twizy
I ”Cargo”-versionen har baksätet ersatts av ett bagageutrymme på 180 liter eller 75 kilo som går att låsa. Klockrent för innerstadsbud och pizzabagare. Kraftkällan är densamma och priset ligger på ungefär samma nivå som på vanliga Twizy. Det är dock ännu inte bestämt om den kommer till Sverige.
PRIS 69 000 kronor
FAKTA
Tillverkare Renault,www.renault.se
Typ av fordon Fyrhjuling
Motor El
Blandad förbrukning 0,63 KWh/10 km
CO2-utsläpp 0 g/km
Räckvidd 100 km
Hk 17
Garanti Två år med obegränsad körsträcka. Garantin för motorn och reduktionsväxeln (drivlina utan batteri) är på tre år med obegränsad körsträcka. Litiumjonbatteriet hyrs och har en garanti som gäller så länge som du har bilen.
+ Miljövänlig och billig i drift
+ Underbar i stadsmiljö
+ Lättparkerad
+ Inga vägtullar, får köra i bussfil
– Svårt att hitta laddningsstationer
– Litet bagageutrymme
En underbar elbil för dig som bor i storstan, eller strax utanför. Inte bara för att Twizy är miljövänlig och billig i drift utan också för att den är rolig att köra och lätt att parkera.